HIGH-GRADE NI-CU-PT-PD-ZN-CR-AU-V-TI DISCOVERIES IN THE "RING OF FIRE"

NI 43-101 Update (September 2012): 11.1 Mt @ 1.68% Ni, 0.87% Cu, 0.89 gpt Pt and 3.09 gpt Pd and 0.18 gpt Au (Proven & Probable Reserves) / 8.9 Mt @ 1.10% Ni, 1.14% Cu, 1.16 gpt Pt and 3.49 gpt Pd and 0.30 gpt Au (Inferred Resource)

Free

important for mc faulds, helium can you

posted on Jan 20, 2008 12:45AM
make a short translation? of others can transelate it with babelfish.
29 jan. there is a meeting about mc faulds and the opportunities in Londen.
Afgelopen zondag stond er in de The Sunday Times een interview met Ian Henderson, fondsbeheerder bij JP Morgan Asset Management. Hij wist de afgelopen vijf jaar 261% rendement te boeken met zijn commodityfund. We staan nog maar aan het begin van de commoditybull, zo zegt hij.

Ian Henderson behoort tot de zogenaamde 200%-club, fondsmanagers en beleggers die het gepresteerd hebben de afgelopen vijf jaar meer dan 200% rendement te boeken. Let wel, 200% in ‘vijf’ jaar. Er zijn er meer die over de afgelopen paar jaar meer rendement hebben geboekt, maar het gaat hier om een zogenaamde ‘5 year hurdle’. In het algemeen gaat men ervanuit dat als iemand over lange tijd in staat is goede rendementen te behalen, hij ook te boek mag staan als goede belegger.

En lange tijd is minimaal drie jaar, het liefst minimaal vijf jaar.

Ik ben het volledig met die stelling eens. Iemand kan ook weleens 200% rendement boeken in zelfs een dag, door bijvoorbeeld net een deep-out-of-the-money calloptie te kopen van iets dat daarna tientallen procenten stijgt. Is dat kunde of geluk? Waarschijnlijk het laatste. Nee, alleen diegenen die kunnen zeggen dat ze over lange tijd tientallen procenten rendement per jaar boeken, behoren tot de elitegroep van superbeleggers.

De 200%-club is bijzonder klein, vooral omdat we hier ook nog eens hebben over daadwerkelijk behaalde resultaten in een portefeuille of fonds en niet over adviesportefeuilles waar veel internetadviesdiensten en goeroes mee adverteren. De rendementen van dergelijke papieren portefeuilles zijn in de praktijk namelijk nooit te halen of na te bootsen. Vaak zijn kosten en slippage in onvoldoende mate of helemaal niet meegenomen. Bovendien zit er een wereld van verschil in het hebben van een signaal of advies en het daadwerkelijk ook echt kopen of verkopen. Daar komen psychologie en discipline om de hoek kijken.

Hoe dan ook, Ian Henderson runt dus zijn Natural Recources Fund en heeft daarmee in de afgelopen vijf rendementen geboekt die niet alleen tezamen meer dan 200% bedroegen, maar ook in ieder van de vijf afzonderlijke jaren ‘top quartile’ waren. Dat laatste wil zeggen dat hij ieder jaar wat betreft rendement tot de top 25% van in dit geval beste commoditybeleggers behoorde. Ieder jaar in de top van ere divisie dus, nog een kenmerk van een superbelegger. In the Sunday Times zegt Henderson dat de commodityboom nog lang niet over is. ‘We hebben een bearmarkt in commodities gehad die meer dan tien jaar duurde, nu zijn we nog maar een aantal jaren bezig met een nieuwe bullmarkt’.

Sterker nog Henderson verwacht dat we nog maar aan het begin staan van wat hij een nieuwe ‘super cycle’ noemt. Dat zijn hele lange cycli die wel 100 tot 150 jaar kunnen duren. Als twee belangrijkste redenen geeft hij op dat aanbod van veel commodities maar langzaam kan toenemen en China, dat volgens hem met een industriële revolutie bezig is die nog heel lang gaat duren. De vergelijking met de internetbubble vindt hij onterecht. Internetaandelen maakten toen echt geen winst, veel mijnbouw- en energiebedrijven zijn nog steeds fundametneel ondergewaardeerd.

Ik zelf ben ook op lange termijn zeer positief op commodities. Ik schreef er op 3 mei dit jaar nog een column over. Naast Ian Henderson, zo schreef ik toen zijn er veel meer bekende aanhangers van de commoditybull, zoals Martin Pring, David Fuller, Marc Faber en Jim Rogers, allemaal onafhankelijke denkers en analisten, en niet zoals Henderson gebonden aan een vermogensbeheerder. Het Merrill Lynch World Mining fonds dat ik toen aanraadde is sindsdien met 36,71% gestegen.

Tot slot vat ik nog even de vier redenen samen die ik toen eerder gaf om vooral goed belegd te blijven in commodities (zo’n 10% van offensieve portefeuilles):

- De prijsstijging bij commodities ontstaat door een structureel hogere vraag (vooral China), bij gebrek aan mogelijkheden om het aanbod uit te breiden (uitputting van grondstoffen). Hoewel er speculatie is van vooral hedgefunds en beleggingsfondsen, is dit een trend (grote vraag, weinig aanbod) die jaren kan aanhouden.

- Bij de hype in internet deed bijna iedereen mee, zelfs mijn buurvrouw was in internetaandelen aan het handelen. Mijn buurvrouw heeft bij mij op dit moment nog niet geïnformeerd hoe ze in tin moet beleggen. Dus van een echte hype is nog geen sprake.

- Er staat nog steeds veel geld langs de zijlijn (met name van institutionele beleggers) dat nog in commodities belegd moet worden. Veel beleggers willen nog meedoen aan wat natuurlijk uiteindelijk ook een nieuwe hype wordt (maar dan pas over vele jaren). Institutionele beleggers willen naast de te verwachten prijsstijgingen ook in commodities beleggen vanwege de diversificatiemogelijkheden (commodities gedragen zich anders dan aandelen of obligaties).

- er is in toenemende mate belangstelling voor alternatieve energie (zo stuwt de vraag naar biobrandstoffen de vraag naar soft commodities op en zo wordt uranium duurder nu er meer kernenergiecentrales worden gebouwd).

Share
New Message
Please login to post a reply